LeaVe yOuR LiNk... I wiLL fOllOw yOu... I wiLL reVieW yOuR bLOg...

Tip Perancangan Kewangan Untuk Ibu Tunggal

Saturday, December 11, 2010

Bismillahhirahmanirahim...

Hari ni saya nak kongsi dengan bloggers2 yang berstatus ibu tunggal/bapa tunggal tentang tips perancangan kewangan. Mungkin diluar sana masih ramai ibu tunggal tidak mengetahui bagaimana ingin merancang kewangan untuk masa depan diri dan anak2. Seperti saya juga baru berjinak2 untuk merancang kewangan untuk diri dan anak2 itu pun dengan bantuan parents. Tiap2 bulan saya akan berikan duit pada mummy dan dia akan masukkan kedalam akaun saya dan anak2. Tak kisah la berapa yang dapat saya masukkan janji duit sentiasa ada dalam bank. Semua buku2 bank simpanan saya dan anak2 disimpan oleh mummy saya. Ini adalah lebih terjamin kerana jika buku2 bank tesebut disimpan oleh saya, maka habis la duit tu nanti... hahaha.. Duit2 yang disimpan adalah untuk dimasa kecemasan, pendidikan anak2 dan untuk keperluan hari tua.

Sebagai ibu tunggal, anda mempunyai beban kewangan yang sama seperti orang lain, cuma anda tidak mempunyai pasangan untuk berkongsi bebanan tersebut. Disebabkan anda terpaksa menyara keluarga dan diri sendiri secara berseorangan, amat penting bagi anda membuat keputusan kewangan yang bijak. Dengan mengguna pakai beberapa tip yang di diberikan di sini, anda akan lebih yakin dalam menangani masa depan kewangan keluarga anda.
Tip 1: Belanjawan
Setiap orang, tidak kira sama ada bujang atau sudah berkahwin, perlu merancang belanjawan bagi pengurusan kewangan yang lebih baik. Walau bagaimanapun, sekiranya anda seorang ibu tunggal, keperluan merancang belanjawan adalah lebih besar kerana pendapatan anda seorang perlu disalurkan kepada pelbagai perbelanjaan. Oleh itu, lebih penting untuk anda bersikap teliti dalam membelanjakan pendapatan. Ibu tunggal perlu mempunyai perancangan belanjawan isi rumah dan berdisiplin dalam mematuhi belanjawan tersebut.
Tip 2: Buat Perancangan Tabungan dan Mula Melabur
Apabila membuat belanjawan isi rumah, jangan lupa untuk menyediakan peruntukan setiap bulan untuk perancangan tabungan. Perancangan ini ada kala dipanggil sebagai "membayar diri sendiri dahulu", iaitu memasukkan sejumlah wang untuk diri sendiri dalam senarai perbelanjaan bulanan. Tabungan ini perlu dimasukkan dalam bentuk pelaburan yang kurang berisiko kerana, sebagai ibu tunggal anda tidak boleh mengambil terlalu banyak risiko kerana anda merupakan sumber kewangan keluarga.
Tip 3: Tingkatkan Celik Kewangan
Kesilapan terbesar yang mungkin dilakukan oleh wanita ialah kurangnya ilmu penretahuan mengenai perkara-perkara yang membabitkan perancangan kewangan. Didiklah diri sendiri dengan menghadiri seminar dan bengkel termasuk yang membincangkan mengenai bijak melabur dan merancang kewangan. Ini untuk memastikan supaya anda berada di landasan yang betul ketika membuat keputusan kewangan berdasarkan maklumat dan ilmu yang telah dipelajari.
Tip 4: Sediakan Simpanan Kecemasan
Sebagai ibu tunggal, lebih penting kini bagi anda mempunyai persediaan "kecemasan", iaitu simpanan yang cukup untuk perbelanjaan hidup selama beberapa bulan. Sesetengah pakar kewangan mencadangkan supaya, selain tabungan sedia ada, sediakan juga simpanan yang cukup untuk perbelanjaan hidup selama sekurang-kurangnya tiga bulan bagi persediaan sekiranya berlaku sesuatu, umpamanya, anda kehilangan pekerjaan. Laburkan wang ini dalam pelaburan yang kurang berisiko atau unit amanah yang boleh anda tunaikan dengan mudah sekiranya berlaku sesuatu yang tidak dijangka. Persediaan kecemasan lain yang juga penting ialah insurans, terutama insurans kesihatan dan hilang upaya. Sekiranya anda merupakan sumber utama yang menyara pendidikan anak-anak, anda perlu memastikan supaya insurans yang diambil mencukupi untuk membiayai pendidikan anak-anak anda.
Tip 5: Mulakan Perancangan Persaraan
Akan sampai masanya pada satu hari nanti anda akan bersara. Oleh itu, penting bagi anda memulakan perancangan persaraan tanpa mengira berapa usia anda sekarang. Wanita patut mengambil kira jangka hayat mereka ketika membuat perancangan persaraan memandangkan ada statistik yang menyatakan bahawa wanita mempunyai jangka hayat lebih panjang daripada lelaki. Yang paling baik dilakukan ialah mulalah menabung dan melaburkan wang dengan bersungguh-sungguh mulai sekarang
Tip 6: Anak dan Wang
Didik anak anda mengenai wang, iaitu bagaimana wang boleh menaikkan semangat orang, bagaimana wang memerlukan kita membuat pilihan, dan bagaimana wang boleh menghalakan kita ke jalan yang salah jika kita tidak berhati-hati mengendalikannya. Anak-anak anda perlu selalu mempunyai perasaan takut memikirkan apa akan jadi kepada mereka sekiranya anda sebagai ibu mereka sudah tiada lagi. Terangkan kepada anak anda mengenai perancangan kewangan anda, pelaburan anda dalam unit amanah, insurans, harta atau wasiat. Semua maklumat ini boleh memberi keyakinan kepada anak-anak anda tentang betapa pentingnya membuat perancangan kewangan untuk masa depan.

Kesimpulannya, sebagai ibu tunggal, anda perlu mempunyai perancangan kewangan supaya anda dan anak-anak anda mempunyai masa depan yang lebih baik. Jika anda belum lagi mempunyai perancangan kewangan, sekaranglah masanya untuk mula membuat perancangan. Mulakan sekarang! Jangan berlengah lagi demi kepentingan mereka yang tersayang!


Psss... So bagaimana? Berguna tak tip2 tersebut? Saya harap semua golongan ibu2 tunggal atau mungkin juga kepada bapa2 tunggal dapat menggunakan tip2 tersebut demi untuk kepentingan keluarga dimasa hadapan... Selamat menabung.. 




    

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2009 Grunge Girl Blogger Template Designed by Ipietoon Blogger Template
Girl Vector Copyrighted to Dapino Colada